Bank Pekao SA PROJECT ROOM
Dorota Buczkowska Żółć zwykła brała się z wątroby
Kuratorka: Kaja Pawełek
Otwarcie: 7 maja 2012, godz. 18.00
Wystawa czynna do 20 maja 2012
Dorota Buczkowska Żółć zwykła brała się z wątroby
Kuratorka: Kaja Pawełek
Otwarcie: 7 maja 2012, godz. 18.00
Wystawa czynna do 20 maja 2012
Żółć zwykła brała się z wątroby
Według starożytnych nauk, człowiek i inne żywe istoty powiązani są z czterema żywiołami: ognia, ziemi, powietrza i wody. Te z kolei, według teorii Hipokratesa i Galena, łączą się z płynami lub tzw. humorami: żółcią zwykłą, czarną żółcią, krwią i flegmą. Ich proporcje w organizmie wpływają na stan fizyczny, a zakłócenia wywołują chorobę. Wyznaczają także temperament (choleryczny, melancholijny, sangwiniczny lub flegmatyczny), wskazują na psychosomatyczną, nierozerwalną współzależność ducha i ciała. Temperament – mieszanina hipokratejskich soków – ma więc z jednej strony podłoże biologiczne, z drugiej – określa indywidualny typ psychiczny.
Rysunki Doroty Buczkowskiej odwołują się do powiązania fizjologii z psychiką i łączenia przepływów emocji z przepływami płynów ustrojowych; badają przestrzenie fizyczności, zmysłowości, uczuć i umysłu. Ułożone w rodzaj tableau, niemal naukowej czy przyrodniczej kolekcji, niepostrzeżenie przechodzą od form abstrakcyjnych w organiczne, figuratywne i fantastyczne. Zachowują przy tym całkowitą autonomiczność i wsobność, wynikającą z ogromnej koncentracji i energii dośrodkowej a kierującą widza gdzieś w głąb – dalej i dalej – w kierunku niewidzialnego centrum. Ich materialność – gęstość i nasycenie przy jednoczesnej transparentności – wynika z zastosowanych materiałów: kolorowych kosmetyków do makijażu. Przepuszczając światło przypominają zdjęcia rentgenowskie bliżej nieokreślonych organów emocjonalnych, zagęszczeń, splotów, pęknięć. Materialność gęstej tkanki rysunków łączy się z cielesnością zarówno form, jak i samego gestu artystycznego, z bezpośrednią relacją dotyku, momentami styku koloru z żywym i ciepłym naskórkiem. Na moment, czerń zagęszczonych kresek przywodzi podświadomie na myśl delikatny ruch rzęs, głęboki róż – kontur ust, beż – kości policzków, na których połyskuje warstwa różu. Wszystko jest już jednak bezkształtne, rozpływa się w abstrakcyjne kłębki i plamy, przywołuje powidokiem zmysłowość ciała, niejednoznaczne emocje, zintensyfikowaną obecność i pustkę.
Niedopowiedziane, balansujące na granicy rozpoznawalności fragmenty,wydają się bliskie, intymne, naturalne lecz zarazem sztuczne i odseparowane, jak martwe komórki, wydzieliny odłączone już od pulsujących życiem cyrkulacji i struktur ciała. Niczym w laboratorium, poddawane są obserwacji i analizie, jednak nie z perspektywy chłodnej i zdystansowanej, ale bliskiej współodczuwaniu i odszukiwaniu w tych strzępkach, własnych brakujących, utraconych, obumarłych, ale może także wciąż potencjalnie aktywnych substancji życiowych.
Kaja Pawełek
Dorota Buczkowska wypowiada się w różnorodnych mediach: rysunku, grafice, malarstwie, fotografii, instalacjach, rzeźbie i filmach. W swoich pracach często podejmuje tematy związane z percepcją cielesności, fizjologią i biologią ciała, obrazując je za pomocą przekazów metaforycznych, czasami zabarwionych surrealistycznym nastrojem oraz poetycką subtelnością. Jej filmy wideo zwykle powstają w wyniku bacznej obserwacji otoczenia, sublimowanej w ruchome obrazy o trudno definiowalnej, zagadkowej treści. Najnowszy cykl rysunków Buczkowskiej przedstawia miękkie, organiczne formy o delikatnej kolorystyce, uzyskanej dzięki użyciu kolorowych kosmetyków do ciała.
Dorota Buczkowska (ur. 1971) w latach 1999-2003 studiowała na Wydziale Rzeźby ASP w Warszawie (pracownia prof. Grzegorza Kowalskiego), a w latach 2002-2003 w Centre National des Arts Plastiques Villa Arson w Nicei we Francji. Mieszka i pracuje w Warszawie. Współpracuje z Galerią Czarna w Warszawie. Wybrane wystawy indywidualne: „Dwa lata w chmurach”, Czarna Galeria, Warszawa (2007); „Cyrkulacje”, Zak Gallery, Berlin, Niemcy (2007); „Interror”, Czarna Galeria, Warszawa (2008); „Stany Przejściowe”, CRAC Sete, Francja (2008); „Moving images in public space”, Videospread, Amsterdam, Holandia (2009); Liverpool Biennale, Wielka Brytania (2009); „Replikantki”, BWA Katowice (2010); „Projekt badawczy”, Galeria Studio, Warszawa (2011). „Some fragments are incomplete”, Galeria Czarna, Warszawa (2011) oraz Skulpturenmuseum, Marl (2012) Artystka brała też udział w wielu prestiżowych wystawach zbiorowych m.in.: „Dew point”, Galeria Raster, Warszawa (2006); „Moja Matka Nie Jest Boska”, CSW Bunkier Sztuki, Galeria Starmach, Kraków (2008); „Efekt czerwonych oczu”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2008); „Nature Nation”, Museum On The Seam, Jerozolima, Izrael (2009); „Podróż wokół czaszki”, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa (2010); „Paris Photo”, Paryż, Francja (2010); „curated by_vienna 2011”, Stainek Gallery, Austria (2011); „WANI”, Fondation Paul Ricard de Paris, Francja (2011), „Lorne Sculpture 2011”, Biennale of Contemporary Sculpture (Australia) ; „Love for the natural”, Galeria Arsenał, Poznań (2011); „Jestem prawie na każdej wystawie”, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa (2012), „Happiness is a warm gun”, Rizzordi Art Foundation, Sankt-Petersburg.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz